Filozofia w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego ostatnidzwonek.pl
      Ludzie bezdomni | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczenieopracowaniebohaterowieżycie i twórczość autoratest   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Ludzie bezdomni

Filozofia w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego

Powieść jest literacką interpretacją poglądów największych myślicieli XIX wieku. Możemy się w niej dopatrywać filozofii Schopenhauera, Nietzschego oraz Marksa.
Stefan Żeromski czerpał w „Ludziach bezdomnych” następujące myśli z poglądów filozofów:

1. Tomasz Judym, tak jak Schopenhauer, nie wierzył w szczęście i ludzkie dobro, a wszystko, co go spotykało, przyczyniło się do umocnienia się w nim twierdzenia, iż człowiek nigdy nie zaspokoi swych popędów (miał poczucie bezsensu życia, coraz mocniej emanował z niego pesymizm i rezygnacja). Ta postać na początku powieści zachwycała się posągiem Wenus z Milo, co było realizacją poglądu niemieckiego filozofa o kontemplacji sztuki jako jedynej wartości stałej.
[sr]Schopenhaueryzm był to prąd filozoficzny stworzony przez niemieckiego filozofa Arthura Schopenhauera, autora głośnego dzieła Świat jako wola i wyobrażenie. Emanują z niej skrajnie pesymistyczne poglądy. Na jej doktrynach utworzone zostały podstawowe zasady dekadentyzmu, modnego nurtu dla twórczości z okresu Młodej Polski. Jednym ze znanych poetów, na którego postawa schopenahueryzmu wywarła duży wpływ jest Kazimierz Przerwa-Tetmajer.[/sr]

2. Pisarz, kreując postać Korzeckiego i Karbowskiego (utracjusza i amanta, któremu spędzał życie na rozrywkach, graniu w karty i podróżach) uważał, że to człowiek decyduje sam, co jest dla niego dobra, a co złe), wzbogacił powieść o poglądy Nietzschego. Bawidamek Karbowski symbolizuje nieustający kult życia, a Wiktor i inni pracownicy fabryki stali, siłę i tężyznę biologiczną.
[sr]Nietzsche to niemiecki filozof, który stworzył prąd, nazwany od jego nazwiska – nietzscheanizmem. Według tej koncepcji człowiek nie jest słabą, pesymistyczną jednostką. Głosił kult życia, tężyzny fizycznej i „woli mocy” człowieka.[/sr]

3. Z poglądów Marksa w modernistycznej powieści odnajdujemy myśl, że stosunki gospodarcze powinny regulować wszystkie procesy życia społecznego. Żeromski w postaci cięgle skłóconego z majstrami Wiktora Judyma doskonale ukazał konflikt między klasą pracującą a właścicielami środków produkcji, jak również konieczność społecznego przewrotu (który zaczął organizować Korzecki).
[sr]Marksizm - w wąskim tego słowa znaczeniu światopogląd wywodzący się z pism Karola Marksa, czasami błędnie utożsamiany z całym materializmem dialektycznym. Filozof twierdził: "Cierpienie religijne jest jednocześnie wyrazem rzeczywistego cierpienia i protestem przeciw niemu. Religia jest ulgą dla udręczonego stworzenia, sercem w świecie pozbawionym serca i duszą pośród bezdusznych warunków. Religia jest opium ludu."[/sr]





On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Szybki test:

Zachwyt nad posągiem Wenus z Milo to realizacja poglądu o:
a) przemijalności ludzkiego życia
b) doskonałości dawnych artystów
c) kontemplacji sztuki jako jedynej wartości stałej
d) nietrwałości sztuki
Rozwiązanie

Poglądów Marksa możemy dopatrzeć się w opisie:
a) dzieciństwa Judyma i Joasi
b) konfliktu między klasą pracującą a właścicielami środków produkcji
c) wyboru Judyma
d) stanu emocjonalnego bohatera
Rozwiązanie

Według nietzscheanizmu człowiek:
a) stworzony jest do miłości
b) jest słabą, pesymistyczną jednostką
c) stworzony jest do tego by cierpieć
d) nie jest słabą, pesymistyczną jednostką
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Ludzie bezdomni” - streszczenie szczegółowe
„Ludzie bezdomni” - streszczenie w pigułce
Geneza „Ludzi bezdomnych”
Obraz społeczeństwa polskiego w „Ludziach bezdomnych”
Czas i miejsce akcji „Ludzi bezdomnych”
Interpretacja tytułowej bezdomności w „Ludziach bezdomnych”
Symbolizm w „Ludziach bezdomnych”
Plan wydarzeń „Ludzi bezdomnych”
Biografia Stefana Żeromskiego
Etos chrześcijański, czyli motywy religijne w „Ludziach bezdomnych”
Cechy powieści modernistycznej na podstawie „Ludzi bezdomnych”
Kalendarium twórczości Żeromskiego
Filozofia w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego
Historia miłości Tomasza i Joasi
Naturalizm w „Ludziach bezdomnych”
Impresjonizm w „Ludziach bezdomnych”
Polityka w „Ludziach bezdomnych”
Najważniejsze cytaty z „Ludzi bezdomnych”
Bibliografia




Bohaterowie
Tomasz Judym – charakterystyka szczegółowa
„Rozdarta sosna” - subiektywna ocena wyboru Judyma
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Ludzi bezdomnych”
Joanna Podborska - charakterystyka szczegółowa





Tagi:
• Żeromski biografia • Życiorys Żeromskiego • Judym charakterystyka • Charakterystyka Judyma • Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego • Stefan Żeromski - Ludzie bezdomni • Ludzie bezdomni plan wydarzeń • Charakterystyka Joanny Podborskiej • Ludzie bezdomni charakterystyka bohaterów • Warstwy społeczne w ludziach bezdomnych • Ludzie bezdomni Stefan Żeromski • Streszczenie Ludzi bezdomnych • Tomasz Judym • Doktor Judym • Ludzie bezdomni jako powieść modernistyczna • Symbole w Ludziach bezdomnych • Ludzie bezdomni - interpretacja tytułu • Znaczenie tytułu - Ludzie bezdomni • Różne wymiary bezdomności w Ludziach bezdomnych • Tomasz Judym jako romantyk realizmu, chybiony pozytywista i Hamlet dzisiejszy